بخش سوم_جانوران مهره دار/a> |
جانوران به دو گروه مهره داران و بی مهرگان تقسیم می شوند. مهره داران جانورانی هستند که در داخل بدن خود اسکلت دارند. مهره داران خود به پنج گروه: ماهی ها، دوزیستان، خزندگان، پرندگان و پستانداران تقسیم می شوند. اسکلت از جنس استخوان است و بدن را محکم نگه می دارد و مهم ترین قسمت آن ستون مهره است. |
1- ماهی ها : ماهی ها به کمک باله ها شنا می کنند و با آبشش نفس می کشند. ماهی ها تخم ریزی می کنند و از هر تخم یک ماهی بیرون می آید. |
سوالات تشریحی |
مهره داران در داخل بدن خود اسکلت دارند. اسکلت از جنس استخوان است. |
2- لغزندگی سطح بدن ماهی چه فایده ای برایش دارد؟/a> |
به حرکت ماهی در آب کمک می کند. |
3- در هنگام دور زدن ماهی کدام باله ها را تکان می دهد؟/a> |
باله های سینه ای و شکمی |
4- آیا در داخل باله ها استخوان وجود دارد؟/a> |
خیر، اما از ماده محکمی مانند غضروف تشکیل شده اند. |
5 - لاک پشت های آبی در اعماق دریا چگونه نفس می کشند؟/a> |
مجبورند برای تنفس به سطح آب بیایند. |
6 - شباهت های خزندگان را بنویسید؟/a> |
خونسرد هستند. با شش نفس می کشند. تخم گذار هستند و بدنشان از پولک پوشیده شده است. |
7 - چرا خزندگان کمتر از مهره داران دیگر غذا می خورند؟/a> |
چون تحرک آنها کمتر است. |
8 - نام پستانداری را بنویسید که در دریا زندگی می کند؟/a> |
وال |
9 - کدام گروه از جانوران روی تخم های خود می خوابند؟/a> |
پرندگان |
10 - آبشش در کدام قسمت بدن ماهی قرار دارد؟/a> |
در دو طرف سر او |
11 - چرا مرغ نمی تواند به خوبی لک لک یا عقاب پرواز کند؟/a> |
الف: وزن مرغ زیاد است و بال های او توانایی تحمل بدنش را ندارد. |
12 - آیا شکل پا در سرعت حرکت جانور تأثیر دارد؟/a> |
بله، جانوری که پای بلندتر دارند و بدنی کوچک تر، سریع تر حرکت می کند مانند یوزپلنگ و آهو. |
13 - نام یک پستاندار پرنده را بنویسید؟/a> |
خفاش |
سوالات تکمیلی |
بخش دوم - نیازهای جانوران/a> | |||||||||||||||
جانوران هم مانند انسان برای زنده ماندن نیاز های گوناگونی دارند. | |||||||||||||||
1- نیاز به جای مناسب : | |||||||||||||||
سوالات تکمیلی | |||||||||||||||
1- جانوران هم مانند انسان ها برای زنده ماندن، نیازهای گوناگون دارند. | |||||||||||||||
سوالات صحیح و غلط : | |||||||||||||||
سوال صحیح غلط 1- بعضی از جانوران مانند خرس و گوزن در قطب شمال زندگی می کنند. ü 2- زرافه برای زندگی و دوری از خطر برای خود لانه می سازد. ü 3- دندان یک جانور گوشتخوار تیز و برنده است. ü 4- خرس یک جانور گوشتخوار و علفخوار است. ü | |||||||||||||||
سوالات متن درس | |||||||||||||||
در قطب ها، زیرا هوا به قدری سرد است که جانوران کمتری توانایی مقاومت سرمای آنجا را دارند. | |||||||||||||||
2- محل زندگی جانوران زیر را تعیین کنید و دلیل انتخاب خود را بگوئید:/a> | |||||||||||||||
مار : | |||||||||||||||
3- غذای این جانوران چه تفاوتی با هم دارند؟/a> | |||||||||||||||
خرس : حیوانی است که از گوشت حیوانات دیگر و گاهی گیاهان تغذیه می نند. | |||||||||||||||
4- آیا جانوران در طول خواب زمستانه به آب و غذا نیاز دارند؟/a> | |||||||||||||||
البته نیاز دارند ولی بسیار کم. آن ها از ذخیره بدن خود استفاده می کنند. | |||||||||||||||
5- جانوران زیر هوای مورد نیاز خود را چگونه به دست می آورند:/a> | |||||||||||||||
سگ : به وسیله تنفس با شش | |||||||||||||||
6- در بیایان آب کم است و در بعضی بیابان ها تقریباً آبی پیدا نمی شود، در این مناطق جانوران، آب لازم برای بدن را از کجا می آورند؟/a> | |||||||||||||||
چون در بیابان گیاهان صحرایی با ریشه های خود از اعماق زمین آب را جذب می کنند، جانوران با استفاده از ریشه های گیاهان صحرایی آب مورد نیاز خود را تأمین می کنند. | |||||||||||||||
7- دندان های یک جانور علفخوار با گوشتخوار چه تفاوتی با هم دارند؟/a> | |||||||||||||||
جانوران گوشتخوار دارای دندان های تیز و برنده هستند تا گوشت را به راحتی پاره کنند. | |||||||||||||||
8- بین خواب معمولی و خواب زمستانه چه تفاوتی وجود دارد؟/a> | |||||||||||||||
اولاً در خواب زمستانه جانور فعالیت بدنی زیادی ندارد به همین دلیل نیازی به غذا پیدا نمی کند ولی در خواب معمولی چنین نیست. |
بخش اول - مانند دانشمندان کار کنید/a> |
1- مشاهده کنید :/a> |
برای اینکه مانند دانشمندان فکر کنید همه چیز را با دقت مشاهده کنید. هر چه که می بینید و می شنوید. دلیلی بر اتفاقاتی است که در اطراف شما می افتد. |
2- بپرسید:/a> |
درباره اتفاقاتی که در حین مشاهده می افتد و شما می بینید بپرسید. |
3- فرضیه بسازید:/a> |
فرض کنید که شما می دانید چرا یک اتفاق بخصوص می افتد؛ به این فکر یا حدس شما فرضیه گفته می شود. |
4- آزمایش طراحی کنید:/a> |
بعد از فرضیه سازی باید آزمایشی را طراحی کنید تا بتوانید به کمک آن درستی یا نادرستی فرضیه را امتحان کنید. |
5- یادداشت کنید:/a> |
شما باید همه چیز آزمایش خود را با دقت مشاهده کنید و هر اتفاقی را که می افتد یادداشت کنید. |
6- نتیجه بگیرید:/a> |
درباره دلایل کارهایی که به صورت اتفاقی پیش می ایدفکر کنیدو سپس نتیجه بگیرید. |
پرسش های بخش اول/a> |
1- برای آنکه مانند دانشمندان فکر کنید چگونه باید رفتار کنید؟/a> |
همه چیز را با دقت مشاهده می کنیم و هرچه که می شنویم یا می بینیم را دلیلی برای اتفاقات اطراف خود بدانیم. |
2- چرا باید در مورد اتفاقاتی که بارها تکرار می شوند سؤال کرد؟/a> |
معمولاً با دقت کردن به اتفاقاتی که بارها تکرار می شوند می توانیم جواب سؤال های خود را پیدا کنیم. |
3- بعد از فرضیه سازی چه باید کرد؟/a> |
باید آزمایشی را طراحی کرد تا به کمک نتیجه آن درستی فرضیه خود را ثابت کنیم. |
4- مراحل کار دانشمندان را بنویسید؟/a> |
- خوب فکر می کنند. |