بخش پنجم - تاریخچه زمین/a> | |||||||||||||||
زمین شناسان با استفاده از آثاری که از گذشته به دست آورده اند، به اطلاعات زیادی پی برده اند. انسان ها با مطالعه سنگ های رسوبی، آب و هوا، محل دریاها، خشکی ها و نوع گیاهان و جانوران که از بین رفته اند، اطلاعاتی به دست آورده اند. | |||||||||||||||
پرسش های بخش 5 | |||||||||||||||
درست نادرست 1- در سنگ های آذرین ممکن است آثاری از فسیل ها پیدا شود. * 2- دوزیستان بعد از خزندگان در روی زمین به وجود آمدند. * 3- همه فسیل های یک منطقه را نباید جمع آوری کرد. * 4- بریدگی های غرب آفریقا و شرق آمریکای جنوبی نشانگر آن است که زمانی آن دو محل به هم چسبیده بوده اند. * | |||||||||||||||
سؤالات تشریحی | |||||||||||||||
وقتی آب رودخانه ها به دریا ها و دریاچه ها می ریزند مقداری گل و لای و شن و ماسه با خود به دریاها می برند. موادی که وارد دریا می شوند بر اثر سنگینی به ته دریا می روند و بر اثر فشار و سنگینی لایه های جدید لایه های قدیمی محکم می شوند و تبدیل به سنگ می شوند. | |||||||||||||||
2- معمولاً در سنگ های رسوبی لایه های قدیمی تر در کجا قرار می گیرند؟/a> | |||||||||||||||
در زیر قرار می گیرند. | |||||||||||||||
3- فسیل یا سنگواره چیست و چگونه تشکیل می شود؟/a> | |||||||||||||||
هنگامی که جانداران در بین لایه های شن و ماسه مدفون می شود در طی سالیان دراز قسمت های نرم بدن می پوسد و اثر قسمت های سخت بر روی سنگ ها باقی می ماند؛ به این آثار باقیمانده از جانداران فسیل یا سنگواره گفته می شود. | |||||||||||||||
4- از موجودات ساکن در آب بیشتر فسیل می ماند یا از موجودات ساکن در خشکی؟/a> | |||||||||||||||
از موجودات ساکن در آب | |||||||||||||||
5- از سنگواره ها چه استفاده ای می شود؟/a> | |||||||||||||||
برای شناسایی تاریخچه هر ناحیه، سنگواره آن ناحیه را مورد بررسی قرار می دهند. | |||||||||||||||
6- از سنگواره ای که اثر صدف جانوران را نشان می دهد چه می فهمیم؟/a> | |||||||||||||||
می فهمیم که در آن ناحیه در زمان های دور دریا بوده است. | |||||||||||||||
7- زندگی موجودات زنده ابتدا از کجا آغاز شد؟/a> | |||||||||||||||
ابتدا از دریاها آغاز شد. | |||||||||||||||
8- از چه زمانی جانوران بر خشکی ها ظاهر شدند؟/a> | |||||||||||||||
از زمانی که گیاهان توانستند در خشکی زندگی کنند. جانوران نیز در خشکی فراوان شدند. | |||||||||||||||
9- بعد از نابودی خزندگان چه جانورانی زیاد شدند؟/a> | |||||||||||||||
پرندگان و پستانداران |
بخش چهارم - نور و رنگ /a> | ||||||||||||||||
نور یکی از انرژی های مهم است. جایی که نور نباشد تاریک است و ما بدون نور نمی توانیم چیزی را ببینیم. برای اینکه جسمی دیده شود باید به آن نور بتابد، نوری که به جسم می تابد، از سطح آن بازتابش پیدا می کند. اگر نور بازتابش شده به چشم ما برسد، آن جسم را می بینیم. خورشید یک چشمه نور طبیعی است و بعضی از چشمه های نور مصنوعی هستند و انسان آنها را به وجود آورده مانند چراغ های روغنی و نفتی قدیمی. منشور | ||||||||||||||||
پرسش های بخش 4 | ||||||||||||||||
1- شمع، چراغ نفتی، ستارگان | ||||||||||||||||
2- کدامیک شبیه عدسی کار می کنند؟ /a> | ||||||||||||||||
1- آینه های محدب | ||||||||||||||||
3- تجزیه نور یعنی؟/a> | ||||||||||||||||
1- مولکول های آن را از هم جدا کنیم. | ||||||||||||||||
4- چگونه می توانیم رنگ های مختلف نور را ببینیم؟/a> | ||||||||||||||||
1- به وسیله عدسی | ||||||||||||||||
5- کدامیک از اجسام زیر شبیه عدسی عمل می کند؟ /a> | ||||||||||||||||
1- تنگ شیشه ای آب سوال یک دو سه چهار پنج جواب گزینه : 2 4 2 4 1 | ||||||||||||||||
سؤالات تشریحی | ||||||||||||||||
به وسیله نور | ||||||||||||||||
2- در چه صورت بازتابش نور تصویر ایجاد می کند؟/a> | ||||||||||||||||
در صورتی که نور بازتابش شده به چشم ما برسد، تصویر درست می شود. | ||||||||||||||||
3- آیا زمین و ماه نیز چشمه های نور هستند؟/a> | ||||||||||||||||
خیر | ||||||||||||||||
4- آیا مقدار نور چشمه های طبیعی را می توانیم به دلخواه کم یا زیاد کنیم؟/a> | ||||||||||||||||
خیر، نمی توانیم ولی با استفاده از وسایلی مانند عینک آفتابی، پرده و سایبان می توانیم خود را از بازتابش شدید نور در امان نگه داریم. | ||||||||||||||||
5- ذره بین چیست؟ کانون عدسی کجاست؟/a> | ||||||||||||||||
ذره بین شیشه ای است که به شکل عدسی ساخته می شود و موجب دیدن چیزهای دو و نزدیک می شود - نقطه ای که عدسی می تواند تمام نورهای تابیده شده را در آنجا جمع کند. | ||||||||||||||||
7- نور پس از گذشتن از شیشه و آب چه تغییری می کند؟/a> | ||||||||||||||||
می شکند و تجزیه می شود. | ||||||||||||||||
8- در چه وسایلی از عدسی استفاده می شود؟/a> | ||||||||||||||||
دوربین، میکروسکوپ، تلسکوپ، دوربین عکاسی و عینک طبی. | ||||||||||||||||
9- نور سفید به چه رنگ هایی تجزیه می شود؟/a> | ||||||||||||||||
قرمز، نارنجی، سبز، زرد، آبی، نیلی، بنفش | ||||||||||||||||
10- بین کوره آفتابی و ذره بین چه شباهت هایی وجود دارد؟/a> | ||||||||||||||||
هر دو نور خورشید را به صورت انرژی گرمایی ذخیره می کنند. |
بخش سوم - ماشین ها/a> |
آموختیم که وقتی جسمی را می کشیم یا حرکت می دهیم، به آن نیرو وارد می کنیم و بدون وارد کردن نیرو، نمی توانیم اجسام را به حرکت در آوریم. تعداد نیرویی که برای انجام کارها ی مختلف صورت می گیرد با هم فرق دارد. |
پرسش های بخش 3 |
1- هر چه طول سطح شیب دار کم تر باشد، برای بالا بردن جسم نیروی بیشتری نیاز داریم. |
سؤالات تشریحی |
وقتی که به آن نیرویی وارد شود. |
2- ماشین چیست؟/a> |
به وسایلی که انجام دادن کارها را برای ما آسان می کند ماشین گفته می شود. |
3- اهرم چیست و از چه قسمت هایی ساخته شده است؟/a> |
میله ای است که از آن برای بالا بردن اجسام استفاده می شود. تکیه گاه قسمتی که بر آن نیرو وارد می کنیم. قسمتی که اهرم بر جسم نیرو وارد می کند. |
4- کدام قسمت از بدن ما مانند اهرم کار می کند؟/a> |
بازوها هنگام برداشتن بار سنگین، استخوان های پا هنگامی که با پا در توپ حرکت ایجاد می کنیم. در تمام این حرکات مفصل ها مثل تکیه گاه اهرم هستند و استخوان ها مثل میله های اهرم عمل می کنند. |
5- سطح شیب دار چگونه حرکت دادن اجسام را آسان می کند؟/a> |
به وسیله نیروی کشش زمین اجسام سنگین را به طرف پائین می کشد. |
6- ماشین های ساده را نام ببرید؟/a> |
قرقره ها، اهرم ها و سطح شیب دار. |
7- در ساختمان ماشین های پیچیده چه چیزهایی استفاده می شود؟/a> |
از چرخ دنده ها و قطعه های گوناگون فلزی و ماشین های ساده. |
8- موتورهای الکتریکی را شرح دهید؟/a> |
وسیله ای است که با جریان برق کار می کند و انرژی الکتریکی را به حرکت تبدیل می کند. |
9- در چه صورت می توانیم موتور الکتریکی قوی تری بسازیم؟/a> |
هر چه تعداد سیم پیچ ها بیشتر باشد، موتور الکتریکی قوی تری درست می شود. |